Aktuelt
Fylkesordføreren håper Råde-politikerne snur om dobbeltspor: – Ett år er som å si nei
Fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje (Ap) ber Råde-politikerne gjøre en ny vurdering av båndlegging for dobbeltsporet fra Haug til Seut. – Ett års båndlegging er det samme som å si nei. Dobbeltsporet er helt nødvendig for å få et bedre togtilbud til Fredrikstad, Sarpsborg og Halden, sier han.
Nygård sier det er viktig å holde av områder for dobbeltspor: Skal bygge Haug-Seut de neste årene
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier at regjeringen har prioritert planlegging og gjennomføring av Haug-Seut i årene 2025–2030. Det er viktig å ha båndlegging i en lengre periode for å realisere dobbeltsporet.
Ber Rafshol trekke seg: – Skadelig!
Aps Siri Martinsen mener Råde-ordfører René Rafshol (H) bør trekke seg som leder for Jernbaneforum Øst når han sier nei til fire års båndlegging for dobbeltsporet fra Haug til Seut. Rafshol avviser kritikken.
Ønsker ikke Råde dobbeltspor?
Mulighetsvinduet for å få finansiert og gjennomført dobbeltspor frem til Seut i Fredrikstad står nå. Da er det ikke anledning til omkamper og spekulasjon i om dobbeltsporet trengs, for det vet vi at det gjør.
Et dobbeltspor for fremtiden – for barna våre og regionen vår
Som Fredrikstadjente som til daglig jobber med utvikling av byen vår, ser jeg stort sett med glede på hvordan den vokser og utvikler seg.
Dobbeltsporet er ikke lenger et spørsmål om hva som er ønskelig utvikling for jernbanen – det er helt nødvendig
Som lokfører på Østfoldbanen, og leder av Lokomotivpersonalets Forening Østfold, kjenner jeg godt til konsekvensene av sårbarheten på dagens jernbane.
Kritisk til Rafshols dobbeltrolle
Han skal som leder av Jernbaneforum Øst fremsnakke dobbeltsporet, men som ordfører i Råde ta hensyn til innbyggerne som mister gård og grunn. – René Rafshol befinner seg i en skvis, sier lokomotivførernes talsmann på Østfoldbanen, Thor Heine Jakobshaug.
Lokfører: – Jeg opplever det som gammelt og sårbart
Thor Heine Jakobshaug og Linn Laupsa er ikke i tvil. Det håpes og jobbes for dobbeltspor og oppgradering av Østfoldbanen. Helst helt til Göteborg i Sverige.
Lokfører om Østfoldbanen:– Nå har jeg et håp, for nå begynner folk å våkne her
Lokfører Thor Heine Jakobshaug har fått litt mer tro på dobbeltspor til Fredrikstad etter at næringsforeningen, politikerne og flere andre nå har dannet felles front for å lobbe det på plass.
Viktige møter for å etablere viktigheten av dobbeltsporet
Høsten har vært preget av viktige møter og aksjoner for å fremheve betydningen av dobbeltsporet til Fredrikstad. Arbeidet inkluderer dialog med politikere og lokalt næringsliv, markeringer, og en postkortaksjon for å sikre støtte og finansiering. Prosjektet må prioriteres i statsbudsjettet hvert år for å unngå forsinkelser, og med valget i 2025 vil arbeidet for bred politisk enighet fortsette.
Utbyggingen av mer dobbeltspor på Østfoldbanen er kanskje det viktigste samferdselsprosjektet i vårt fylke
Dobbeltsporet mellom Haug og Seut har vært en del av Nasjonal transportplan (NTP) siden 2013. Da var målet at dobbeltsporet til Fredrikstad skulle stå ferdig innen 2024, Sarpsborg i 2026 og Halden innen 2034. Dobbeltsporet ble igjen prioritert i NTP for 2025-2036, men vi er utålmodige på vegne av byen vår, og ja hele regionen vår.
Postkortaksjon for dobbeltspor – med passasjerene som postbud
Onsdag morgen fikk omtrent alle som tok tog med seg postkort – med beskjed om at det gjerne må leveres videre til en stortingspolitiker. Budskapet? Dobbeltspor til Østfold, selvfølgelig.
Østfoldbanen - hva skjer med dobbelsporet?
Når tror FBs Øivind Lågbu at dobbeltsporet til Fredrikstad står klart? Hør podkasten og bli litt smartere.
Endelig står Fredrikstad samlet for å vise sin styrke – det var på høy tid
Mens samferdselsmilliardene rundhåndet blir delt ut til grisgrendte strøk rundt i vårt langstrakte land, står Fredrikstad tafatt med lua i hånda og bivåner det hele.
Denne lokale gjengen skal påvirke rikspolitikerne: – Kampen for prosjekt dobbeltspor til Fredrikstad er i gang
Med 500.000 kroner fra kommunen og en god slump penger fra næringslivet skal denne gjengen sørge for at det blir dobbeltspor til Fredrikstad i 2034.
Det kommer penger: Regner med å bruke 20 millioner på dobbeltsporet til Seut neste år
Regjeringen vil sette av nok penger neste år til å starte planleggingen av dobbeltsporet mellom Haug og Seut, lover samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Han regner med å bruke rundt 20 millioner kroner på dette i 2025.
Mobilisering for dobbeltspor til Fredrikstad – målet er å få penger fra Stortinget i 2025
Fredrikstad Næringsforening forbereder en kraftig satsing for å få Stortinget til å sette av penger til planlegging av dobbeltspor fra Råde til Fredrikstad i 2025. Det gjelder å komme i gang så lenge det er flertall på Stortinget.